2010. május 23., vasárnap

Dán

Hej!

Ez a hét vizsgával kezdődött és sok remek programmal folytatódott, úgyhogy az előző hetektől eltérően most nem heti összefoglalóval jelentkezünk :)

Mostmár ténylegesen elérkeztünk a félév végéhez, befejeződtek az óráink és elkezdődtek a vizsgák. Így volt ez a dán kurzosommal is, ami a leghamarabb ért véget és egy kétrészes vizsgával zártunk.
Ahogy már említettük, múlthéten hétfőn megírtuk az írásbeli részt és most hétfőre esett a szóbeli. Mindkét vizsgarész este kezdődött, amikor az órák is voltak a félév során. Ennek köszönhetően mindkét hétfőn volt időm még egy kicsit tanulni, ugyanakkor idegesítő is volt, hogy este 7-ig kellett várni a vizsgára.
Előre tudtuk hogy fog zajlani a vizsga, így nem volt meglepő a három feladat amit az írásbelin kaptunk. Előszőr Lona feltett 10 kérdést, amire írásban kellett válaszolni úgy, ahogy rád igaz a válasz. Pl szereted-e a bárányhúst, van-e egy szótárad kölcsön és ehhez hasonlók. Aztán következett amit szerintem mindenki ismer, hiányos szöveg magnó utáni kitöltése. Végül pedig egy újabb magnós feladat, vagyis hogy kaptunk egy leírt kis történetet és azt a történetet hallgattuk meg magnóról és ki kellett javítanunk az eltéréseket az írott és a hallott szöveg között. Sajnos a dán nyelvvel a legnagyobb gond az élő szöveg megértése, elég sok hangot nem ejtenek ki, ezért kicsit tartottam ezektől a feladatoktól, de szerencsére érthető volt minden és nem okozott nehézséget teljesíteni a feladatokat.

Az írásbeli előtt már hetekkel átnéztem az egész féléves anyagot, összefoglalókat készítettem, így könnyű dolgom volt amikor már csak tanulni kellett. Emiatt a szóbeli előtt már kevésbé voltam izgatott, nem is készültem rá annyit mint az írásbelire, márcsak arra tréningeztem ami a vizsgán volt várható, ugyanis előre megkaptuk a feladatlapokat.
A szóbelin is három feladat volt, egyrészt kis dialógusokat kellett elmondani képek alapján - az egész félév során ezeknek a kis képeknek a segítségével gyakoroltuk a párbeszédeket -, aztán a félév során tanult hosszabb történetek közül egyett képek alapján kellett összefoglalni, végül pedig személyre szóló kérdésekre kellett válaszolni. A vizsga elején választottunk egy számot, aminek segítségével megvolt hogy a dialógusok és történet összefoglalás melyik kombinációját kell elmondanunk. Vicces volt, hogy még a délután során amikor utoljára átfutottam a szövegeket, volt egy megérzésem hogy melyiket fogom kapni, és valahol mélyen azt is tudtam hogy két olyan dialógust kapok, amiket nem tudok tökéletesen - így is lett :D

A dániai szabályozásnak megfelelően a vizsgán egyébként a saját tanáromon kívül egy másik tanár is jelen volt, a végső jegyben pedig az ő értékelése volt a döntő. Egyébként ebben az esetben az írás és szóbeli 50-50 %-ban számított. A dánok - ha jól emlékszem erről már volt szó - egyedülálló osztályzási rendszerrel dolgoznak, mégpedig a következővel:

12, 10, 7, 4, 02, 00, -3

Nyilvánvalóan a 12 a legjobb és a -3 a legrosszabb. Fontos, hogy nemcsak -3 esetén bukják el a tárgyat, hanem 00 esetén is, bár hogy ténylegesen mi a különbség közte, azt nem tudom és jellemző, hogy az angol tanárom is azt mondta, hogy ugyan évek óta dolgoznak ezzel a rendszerrel, ő még sosem adott senkinek -3-at (00-át annál többször), mert nem tudja hogy az mit jelent...

Én végül 10-est kaptam, aminek nagyon örültem, főleg hogy mikor kijött Lona ezt közölni, annyi mindent mondodtt dánul, hogy egy kukkot se értettem így azt se, hogy végülis akkor most hányast kaptam... Mint később kiderült ezzel nem voltam egyedül a jelenlévők között :)

Mivel úgyis estébe nyúló vizsgánk volt és ez volt az utolsó találkozásunk - már ami a teljes csoportot illeti - ezért a vizsga után beültünk a központban lévő Happy Pig (Boldog Malac) nevű bárba, ahol ráadásul féláras akció is volt aznap, így senkinek nem volt ellene kifogása. Összeszerveztük az előző csoporttal így együtt töltöttük az estét, és a vizsgák végeztével Lona is csatlakozott a társasághoz, aminek nagyon örültünk. Ha még emlékeztek eleinte kicsit furcsának találtam - és nem csak én -, viszont a félév során bebizonyosodott, hogy nélküle a csoport nem kovácsolódott volna össze. Lona egy jelenség és nagyon megkedveltük, ő még a késői órákat és képes volt vidám hangulatúvá varázsolni :)

Az este remek volt, sokat beszélgettünk, aztán 1 óra körül többed magunkkal hazaindultunk...

Azt gondolom egy erős alapszíntű tudást szereztünk a félév során, viszonylag széles szókinccsel és halovány nyelvtani ismeretekkel. Ennél azt hiszem jóval többre is alkalmas lett volna ez a heti kétszer két és félóra, de legalább ezek az ismeretek nem fognak elveszni - legalábbis egy ideig biztos nem - a sok gyakorlásnak köszönhetően. Ez az alap viszont lehet egy jó kiindulási pont is a folytatáshoz, meglátjuk otthon milyen formában fogom tudni ezt megvalósítani :)

2 megjegyzés:

  1. Ahogy olvastam végig azon gondolkodtam, hogy neked mennyivel másképpen tanították a dán nyelvet, mint nekem a svédet... meg neked akkor ugyanannyi dán órád volt, mint nekem svéd 10 hónap alatt... vizsga is teljesen más szisztéma szerint ment nálunk... osztályzatokról nem is beszélve... az mennyire beteg már...

    VálaszTörlés
  2. Először is: gratulálok a tizesedhez!:))
    Másodszor: csatlakoznék Zsolothoz - ez az osztályozás tényleg nagyon beteg. Meg ha mondjuk súlyozott átlagot számolsz (azt számolnak?) akkor pláne fura. Ez a -3 meg kb. olyan nem simán megbuktatlak, hanem megbuktatlak plusz sátáni vigyor és kétszer kimaradsz a dobásból szintű.:D

    VálaszTörlés