2010. május 14., péntek

Kirándulás - Frederiksberg

Hej!

Május első vasárnapján a Dán Nemzeti Történeti Múzeumot látogattuk meg. A kirándulás aprópója a már többször említett akció volt, miszerint minden hónap első vasárnapján ingyenesen használható az S-train hálózat. Ez elég jó hatással van a belföldi turizmusra, és minket sem hagyott hidegen.

Az E vonalon közlekedő elővárosi vonat egyik végállomása Hillerød, ahol a Frederiksborg kastély található. A kastély a Slotsø (Kastély tó) egy szigetén terül el, és napjainkban a Nemzeti Történeti Múzeumnak is otthont ad. A legrégebbi részeket II. Frederik építtette 1560-ban, de a kastély legnagyobb része az 1600-as évek elején épült IV. Christian megbízásából. A stílus követte a király ízlését, és holland építőmesterek keze munkáját dícséri. Hollandia és Dánia országos (szinten is) cimborák voltak, ami az évszázad közepén a Nagy Északi háborúban jól is jött: a svéd tengeri blokádot és Koppenhága ostromát a holland flotta törte meg, megakadályozva a svéd király tervét, hogy letörölje Dániát a térképről. Ennek az eseménynek a kastélyban rengeteg festmény őrzi emlékét.

A kastély jelenleg egész Skandinávia legnagyobb reneszánsz kastélya, és valóban nagyon impozáns. A benti kiállítási anyag elképesztően gazdag, csak a plafon stukkóival hónapokat lehetne eltölteni, és mégmindig találnánk rajta újabb részletet. Ékszerek, festmények, portrék, kristály-, üveg- és porcelán készletek végeláthatatlan garmadája. Annyi gyönyörű látnivaló volt, hogy gyakorlatilag 1,5 óra elteltével az agyunk védekező üzemmódba kapcsolt (nehogy túlcsorduljon a sok információ), és a legmívesebb ezüst készleteket is úgy néztük meg, mintha az IKEA-ban futnánk végig a polcok mentén.. Sajnos ennyi mindent nem lehet befogadni 1 nap alatt. A felső szint felüdülés volt, mert afféle kortárs kiállítás volt: képek és festmények az újkori Dánia híres személyiségeiről és a jelenlegi uralkodóról és családjáról. A teljes 3 emeleten elhelyezkedő tárlatot 3 óra alatt tudtuk végignézni.

A kastélyhoz tartozik egy templom, ami megérkezésünkkor éppen zárva volt konfirmálás miatt (ami a protestáns egyháznál a nagykorúvá avatás). Szerencsére hamar véget ért a szertartás és beléphettünk a Rendek Kápolnájába. A templomot azért hívják így, mert minden falat beborítanak a más uralkodóktól, vagy rend-vezetőktől ajándékba adott címerek. Köztük a sok dán uralkodót adó Elefánt Rend (elsőre értetlenül álltunk a koronaékszerek előtt a Rosenborg kastélyban, amikor mindenhol elefántok voltak.. nem egy tipikus dán élőlény na). Itt felfedeztünk pár címert a Monarchiából is. A templom valami fantasztikusan szép volt, ha megnézitek a képeket, önmagukért beszélnek. Mellesleg elég sajátos lelkivilágra vall, hogy a templom fölé építették a báltermet, ami persze szintén grandiózus. Összességében elmondható, hogy - részben a múzeum gazdag tárlatának köszönhetően - a Frederiksborg felülmúlt minden eddigi életemben látott palotát. (Noha Versailles-ben én nem jártam, csak Dia) És még csak ekkor jött a kastélyhoz tartozó barokk kert..

A kastély bejárása után elfogyasztottuk májkrémes szendvicseinket (féltünk, hogy nem fog elfogyni az a jó 3 kg májkrém amit kihoztunk, de jelentem hamarosan a seggére verünk) és immáron jóllakottan kezdtük bejárni a nem kicsi kertet. Itt csak ismételhetném magam: csodás, impozáns, lenyűgöző, akár csak a kastély maga. Kicsit irígykedtem az ott élőkre, akik naponta a kertbe járnak kocogni, bringázni, randizni, piknikezni. Mellesleg a kert maga ingyenesen látogatható, és a barokkosra trimmelt kert mellett van egy vadregényesebb csatornás, erdős rész is. Utóbbi részen megzavartuk egy mókus ebédjét is :) Maga a kastély belépője 50 korona (~1800 Ft) volt fejenként, amit azthiszem elkönyvelhetünk eddigi legjobb dániai befektetésünknek.

A kirándulásról - annál is inkább, mert az agyunk a végére mégiscsak elfüstölt - rengeteg (több, mint 200) képet készítettünk, amelyeket a szokott helyen (itt jobbra fent a link--->) a "május" mappában találhattok meg. Erre a helyre mindenképp érdemes ellátogatni egyszer egy életben, minden képzeletet felülmúl. A képek pedig valóban önmagukért beszélnek!

1. Tényleg gyönyörűek a képek!:)
    A képaláírások továbbra is ütnek...:P